Το να είσαι παγκόσμια εταιρεία και να έχεις “πελάτες” σε όλο τον Κόσμο σίγουρα έχει τα προνόμιά του. Αλλά οι μεγαλύτερες παγκόσμιες αμερικανικές εταιρείες τεχνολογίας διαπιστώνουν ότι υπάρχει και ένα μεγάλο μειονέκτημα: Κάθε χώρα που δραστηριοποιούνται είναι και μία ενδεχόμενη απειλή για τα συμφέροντα και τα χρήματα που κερδίζουν.
Ενότητες άρθρου
Πως μπορεί να γίνει αυτό;
Είναι δύσκολο να ελεγχθούν από κρατικούς φορείς όλες οι αντιμονοπωλιακές ενέργειες που σχετίζονται με της εταιρείες τεχνολογίας και συμβαίνουν σε όλο τον κόσμο. Στην Ευρώπη η οποία εδώ και καιρό διαθέτει τις πιο επιθετικές ρυθμιστικές αρχές στον κόσμο, μόνο στην Google επιβλήθηκε πρόστιμο 2,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2017, πρόστιμο 5 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2018 και πρόστιμο 1,7δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2019. Αυτά τα ποσά θα ήταν καταστροφικά για τις περισσότερες εταιρείες, αλλά για μία εταιρεία που το τελευταίο τρίμηνο ανέφερε έσοδα 61,9 δισεκατομμυρίων δολαρίων τα πρόστιμα φαίνονται μάλλον ότι απλά “μπορεί και πληρώνει για τα “λάθη” της”.
Όλο και περισσότερο ωστόσο, οι ξένες χώρες έχουν καταλάβει ότι τα πρόστιμα σε εταιρείες τέτοιου μεγέθους δεν λειτουργούν. Έτσι έχουν προχωρήσει σε νομοθέτηση αναγκάζοντας τις εταιρείες τεχνολογίας να αλλάξουν τον τρόπο που δραστηριοποιούνται και το πλαίσιο που κινούνται.
Τον Φεβρουάριο, η Αυστραλία ψήφισε νόμο που δίνει στους εκδότες ειδήσεων το δικαίωμα να διαπραγματεύονται οι ίδιες τις πληρωμές από κυρίαρχες διαδικτυακές πλατφόρμες, ουσιαστικά το Facebook και το Google.
Τον Αύγουστο, η Νότια Κορέα έγινε η πρώτη χώρα που ψήφισε νόμο αναγκάζοντας την Apple και την Google να ανοίξουν τα καταστήματα εφαρμογών (app stores) για κινητά σε εναλλακτικά συστήματα πληρωμών και όχι αποκλειστικά όπως ήταν μόνο μέσα από δικά τους κανάλια. Απειλώντας έτσι τον έλεγχο της προμήθειας 30 % που χρεώνουν τους προγραμματιστές του Google Play.
Η Τουρκία και συγκεκριμένα η τούρκικη αρχή ανταγωνισμού έστειλε στην Google αίτημα όπου της ζητάει να σταματήσει να ευνοεί τις “δικές της” εταιρείες στα τοπικά αποτελέσματα αναζήτησης.
Αλλάζοντας την νομοθεσία και ασκώντας πιέσεις από τις ρυθμιστικές αρχές των κρατών προς τις εταιρείες τεχνολογίας ίσως αυτό λειτουργήσει καλύτερα προς την κατεύθυνση της συμμόρφωσης. Αυτό λειτούργησε στην Αυστραλία, εκεί η Google και το Facebook έχουν συμφωνήσει με τον κώδικα διαπραγμάτευσης των μέσων ενημέρωσης της Αυστραλίας, κάτι τέτοιο θα μπορούσε να επιταχύνει παρόμοιες προσπάθειες και σε άλλες χώρες συμπεριλαμβανομένης της Ταϊβάν, του Καναδά, ακόμη και των ΗΠΑ .
Άλλωστε οι εταιρείες τεχνολογίας που αναγκάζονται να αλλάξουν το επιχειρηματικό τους μονοπωλιακό μοντέλο μετά από πιέσεις των ρυθμιστικών αρχών μιας χώρας ενδέχεται να προβούν στις ίδιες αλλαγές και σε άλλες χώρες όπου δραστηριοποιούνται.
Πολλές πλέον οι παρεμβάσεις
Περίπτωση της Ιαπωνίας όπου για κάποιες εφαρμογές που είχαν σύνδεση και πρόσβαση σε τοπικούς servers οι χρήστες εκτός Ιαπωνίας δεν μπορούσαν να κάνουν χρήση τον εφαρμογών. Κατόπιν όμως παρέμβασης της τοπικής αρχής αυτό άλλαξε και δόθηκε πρόσβαση στους χρήστες υπηρεσιών και εκτός Ιαπωνίας.
Αλώστε είναι γνωστό ότι για τις εταιρείες τεχνολογίας είναι πολύ δαπανηρό να κάνουν διαφορετικές διαδικασίες συμμόρφωσης για κάθε χώρα και αγορά ξεχωριστά. Πολλές φορές οι κανονισμοί συμμόρφωσης είναι αντιγραφή και μετάφραση από άλλη γλώσσα.
Αν και δεν έχει λάβει το ίδιο επίπεδο προσοχής από τα ΜΜΕ όσο η περίπτωση της Αυστραλίας και της Νότιας Κορέας, η υπόθεση στην Τουρκία θα μπορούσε να καταλήξει να είναι η μεγαλύτερη συμφωνία αλλαγής κανονισμού της Google στην ιστορία της. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η Google χρησιμοποιεί τη δύναμή της ως “θυρωρού” για την περισσότερη κίνηση στο Διαδίκτυο.
Η υπόθεση αφορά αυτό που ονομάζεται τοπική αναζήτηση, όπως όταν ψάχνουμε για “εστιατόρια κοντά μου” ή “κατάστημα παπουτσιών”. Αυτή είναι μια τεράστια κατηγορία αναζήτησης και επισκεψιμότητας, σχεδόν οι μισές από όλες τις αναζητήσεις της Google, σύμφωνα με ορισμένους αναλυτές. Οι επικριτές και οι ανταγωνιστές της Google διαμαρτύρονται εδώ και καιρό ότι η Google χρησιμοποιεί άδικα την κυριαρχία της για να κατευθύνει τα αποτελέσματα τοπικής αναζήτησης στις δικές της προσφορές και διαφημίσεις, ακόμη και όταν αυτό μπορεί να μην είναι το πιο χρήσιμο αποτέλεσμα. Σκεφτείτε πώς αν κάνετε αναζήτηση στο Google για “κινέζικο εστιατόριο”, το επάνω μέρος της σελίδας αποτελεσμάτων πιθανότατα θα εμφανίζει ένα widget που η Google ονομάζει OneBox. Θα περιλαμβάνει τμήμα των Χαρτών Google και μερικές κριτικές της Google για κινέζικα εστιατόρια κοντά σας. Θα πρέπει να κάνετε κύλιση προς τα κάτω για να βρείτε τα κορυφαία οργανικά αποτελέσματα, τα οποία μπορεί να προέρχονται από το TripAdvisor ή το Yelp (πλατφόρμα εστιατορίων) .
Η Τουρκία μεγάλος ‘πονοκέφαλος’ αλλά και μεγάλη αγορά!
Αυτή η δυναμική έχει εξοργίσει τους κριτικούς και τους ανταγωνιστές της Google για χρόνια. Ένας από αυτούς τους θιγόμενους ανταγωνιστές η εταιρεία εστιατορίων Yelp, όπου ξεκίνησε την υπόθεση στην Τουρκία υποβάλλοντας καταγγελία στην αρχή ανταγωνισμού της χώρας. Η Google υποστηρίζει ότι τα τοπικά της αποτελέσματα αναζήτησης έχουν σχεδιαστεί για να είναι στο μέγιστο δυνατό χρήσιμα για τους χρήστες και όχι για να συμπληρώνουν τα δικά της συμφέροντα. Οι τουρκικές ρυθμιστικές αρχές διαφώνησαν, καταλήγοντας στο συμπέρασμα ότι η Google «παραβίασε το άρθρο 6 του τουρκικού νόμου ανταγωνισμού, εκμεταλλευόμενοι την δεσπόζουσα θέση της στην αγορά υπηρεσιών γενικής αναζήτησης για να προωθήσει τις τοπικές υπηρεσίες αναζήτησης και σύγκρισης τιμών καταλύματος με τρόπο που αποκλείει τους ανταγωνιστές της». (Παραθέτω μετάφραση από Τούρκο δικηγόρο.) Τον Απρίλιο επέβαλαν πρόστιμο περίπου 36 εκατομμύρια δολάρια.
Αυτό είναι λιγότερο από ότι κερδίζει η Google κάθε δύο ώρες, κατά μέσο όρο, το 2020. Αλλά ενώ το πρόστιμο ήταν ασήμαντο, η υπόλοιπη απόφαση δεν ήταν. Η αρχή εξέδωσε προκαταρκτική απόφαση με την οποία “διατάσσει” την Google να επινοήσει έναν τρόπο εμφάνισης των τοπικών αποτελεσμάτων αναζήτησης που δεν ευνοεί τον εαυτό της έναντι των ανταγωνιστών της.
Προς το παρόν η υπόθεση βρίσκεται σε αδιέξοδο. Η αρμόδια για τον ανταγωνισμό αρχή πρέπει ακόμη να εκδώσει μια “αιτιολογημένη γνώμη” εκθέτοντας λεπτομερώς τα συμπεράσματά της. Στη συνέχεια, η Google θα έχει την ευκαιρία να υποβάλει την πρότασή της για συμμόρφωση με την απόφαση. Εναπόκειται στην αρχή ανταγωνισμού να αποφασίσει εάν η πρόταση αυτή είναι αρκετά καλή ή όχι.
Αυτή δεν είναι η πρώτη “σύγκρουση” της Google με την Άγκυρα. Το 2018 η αρχή ανταγωνισμού έλαβε μια παρόμοια απόφαση σχετικά με το Google Market διαπιστώνοντας ότι η Google ευνοούσε πολύ τον εαυτό της έναντι άλλων ιστότοπων σύγκρισης-αγορών και σύγκριση καταστημάτων. Αυτό ήρθε μετά από μια ανάλογη υπόθεση στην Ευρωπαϊκή Ένωση αλλά με μια σημαντική διαφορά: Σε αυτή την περίπτωση, η ΕΕ αποδέχθηκε τη λύση της Google, παρόλο που οι ανταγωνιστές της υποστήριξαν ότι ήταν όντος ανεπαρκής. Οι τουρκικές αρχές όμως δεν το δέχτηκαν. Αυτό έδωσε στην Google δύο επιλογές: ή θα δέχονταν τις προτάσεις τον ρυθμιστικών αρχών τις Τουρκίας ή θα τράβαγε το βύσμα της πλατφόρμας Google Market στην Τουρκία. Η εταιρεία επέλεξε την δεύτερη επιλογή, απλώς έκλεισε την πλατφόρμα Google Market στην Τουρκία.
Η Google θα μπορούσε να κάνει το ίδιο πράγμα όπως και στην προηγούμενη περίπτωση. Αλλά το “κόστος” θα ήταν πολύ μεγαλύτερο. Η τοπική αναζήτηση έχει πολύ μεγαλύτερο μερίδιο της συνολικής πίτας αναζήτησης και η Τουρκία, με πληθυσμό 85 εκατομμυρίων ανθρώπων είναι μία τεράστια αγορά. Η εγκατάλειψη της τοπικής αναζήτησης θα σήμαινε την αφαίρεση μιας συνήθους λειτουργίας που χρησιμοποιείται σε έναν τόσο μεγάλο πληθυσμό. Αυτό σημαίνει ότι η εταιρεία έχει μεγαλύτερο κίνητρο να προτείνει μια διόρθωση στην πολιτική της όπου δεν θα απορριφθεί από την αρχή ανταγωνισμού. Αλλά αυτό με τη σειρά του δημιουργεί έναν κίνδυνο, Οποιαδήποτε λύση υιοθετηθεί στην Τουρκία θα μπορούσε να ζητηθεί και από άλλη χώρα.
Η μάχη των τοπικών αποτελεσμάτων
Η πλατφόρμα εστιατορίων Yelp που ιδρυτές της είναι πρώην υπάλληλοι της Paypal, υποστηρίζουν ότι όποιος κερδίζει τα οργανικά αποτελέσματα αναζήτησης θα πρέπει επίσης να κερδίζει το δικαίωμα να εμφανίζει το δικό του αποτέλεσμα στο OneBox, στην δεξιά σελίδα αποτελεσμάτων Google. Η ίδια η Google ότι ο αλγόριθμος της Google τo έχει ήδη υπολογίσει στα πιο συναφή αποτελέσματα. Με άλλα λόγια, εάν μια αναζήτηση αυτή τη στιγμή οδηγεί στο Google search σε ένα αποτέλεσμα δεξιά στο OneBox, με αναλυτικές πληροφορίες και χάρτες Google, αλλά ο πρώτος παρακάτω σύνδεσμος είναι από το Yelp, τότε το Yelp θα πρέπει να συμπληρώσει το OneBox-δηλαδή θα προβάλει πρώτα τις κριτικές Yelp και όχι τις κριτικές Google, π.χ σε μία περίπτωση ανεύρεσης εστιατορίου.
“Μια τέτοια αλλαγή θα μπορούσε να υιοθετηθεί ευρέως και θα μπορούσε να αναδιαμορφώσει δραματικά τη ροή μιας μεγάλης κυκλοφορίας στο Διαδίκτυο.” Τα παραπάνω σημείωσε ο αναλυτής Rand Fishkin, το 2019 πάνω από το 50 τοις εκατό των αναζητήσεων Google search τελειώνουν χωρίς ο χρήστης να κάνει κλικ σε άλλο ιστότοπο. Αυτό οφείλεται εν μέρει επειδή, όπως τεκμηρίωσε ότι η Google εμφανίζει τα δικά της αποτελέσματα σε πάνω από τη μισή πρώτη σελίδα που βλέπει ένας χρήστης κατά την αναζήτηση στο κινητό του.
Μηχανικός Πληροφορικής – Web Content Publisher
Ονομάζομαι Θέμης Βασιλόπουλος και μέσα από το blog thinktech.gr επικεντρώνομαι σε θέματα τεχνολογίας με σκοπό να είναι κατανοητή από όλους.
Ακολουθήστε με στα Social και εγγραφτείτε στο newsletter για να ενημερώνεσθε όποτε δημοσιεύω καινούριο άρθρο.
“Η Τεχνολογία με απλά λόγια”