
Το διαδίκτυο αποτελεί πλέον βασικό κομμάτι της καθημερινότητας μας και για εκατομμύρια πολίτες στην Ευρώπη. Από την εργασία και την εκπαίδευση μέχρι την ψυχαγωγία και την κοινωνική δικτύωση, η ανάγκη για γρήγορο και προσιτό σταθερό Internet δεν ήταν ποτέ πιο επιτακτική. Οι καθημερινές ανάγκες και μόνο ενός σύγχρονου σπιτιού με internet που μοιράζετε σε κινητές συσκευές, smartphones, tablet, streaming τηλεόρασης, gaming και εργασία σε κάποιον υπολογιστή, δείχνουν ότι και μόνο σε οικιακό περιβάλλον οι ανάγκες για internet είναι μεγάλες.
Επειδή ανάμεσα στα άλλα που ακούμε και διαβάζουμε για τον ψηφιακό μετασχηματισμό στη χώρα μας και πόσο έχουμε προοδεύσει στο κομμάτι του internet, αποφάσισα να κάνω την δική μου έρευνα για το πού βρίσκεται πραγματικά η Ελλάδα σε σχέση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες;
Είναι το ελληνικό σταθερό Internet αρκετά γρήγορο και οικονομικό; Η απάντηση όπως θα δούμε, δεν είναι ενθαρρυντική. Τα στοιχεία που παρουσιάζω σε αυτό το άρθρο σχετικά με την πραγματική κατάσταση του internet στην Ελλάδα προκύπτουν από τα δεδομένα της γνωστής παγκοσμίως εταιρείας που ειδικεύεται στην ανάλυση της ταχύτητας και της ποιότητα στο διαδίκτυο Speedtest by Okla, της εταιρείας ανάλυσης και αξιολόγησής δικτύων Opensignal από την Βρετανία, και του μεγαλύτερου παρόχου proxy internet Soax, εταιρείες δηλαδή με πραγματική καθημερινή μέτρηση του διαδικτύου σε όλο τον κόσμο και στην Ελλάδα.
1. Οι επιδόσεις της Ελλάδας στο σταθερό Internet
Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία του Speedtest Global Index (Ιανουάριος 2025), η μέση (median) ταχύτητα download για σταθερές συνδέσεις στην Ελλάδα φτάνει μόλις τα 62 Mbps, ενώ η ταχύτητα upload κυμαίνεται περίπου στα 11 Mbps. Αν και η εικόνα παρουσιάζει ελαφρά βελτίωση σε σχέση με προηγούμενα έτη, η Ελλάδα εξακολουθεί να κατατάσσεται στην 84η έως 92η θέση παγκοσμίως, πολύ κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Επιπλέον, σύμφωνα με την έρευνα του Opensignal (Οκτώβριος 2023), η Ελλάδα είχε τη χαμηλότερη μέση εμπειρία χρήσης broadband σε σύγκριση με 28 ευρωπαϊκές χώρες. Ο μέσος χρήστης στην χώρα μας έχει σημαντικά χαμηλότερη ποιότητα σύνδεσης από ό,τι οι χρήστες σε Ρουμανία, Ιταλία, Ισπανία ή Πολωνία, ακόμα και αν πληρώνει υψηλότερο τίμημα.
2. Τιμές και κόστος ανά Mbps στην Ελλάδα
Η τιμή της σύνδεσης είναι ένας εξίσου σημαντικός παράγοντας με την ταχύτητα. Πόσο πληρώνουμε οι Έλληνες για το σταθερό Internet σε σχέση με τους υπόλοιπους Ευρωπαίους;
Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Soax (2025), η Ελλάδα έχει μέσο κόστος ανά Mbps περίπου $0.34, τιμή που την κατατάσσει ανάμεσα στις πιο ακριβές χώρες της Ευρώπης. Αντιθέτως, χώρες όπως:
- Ρουμανία: ~$0.01 ανά Mbps
- Πολωνία: ~$0.03 ανά Mbps
- Ισπανία / Γαλλία / Ιταλία / Ουγγαρία: ~$0.06 ανά Mbps
προσφέρουν όχι μόνο ταχύτερες συνδέσεις αλλά και καλύτερη σχέση τιμής/απόδοσης για τους καταναλωτές.
3. Γιατί η Ελλάδα υστερεί;
Οι λόγοι για τη χαμηλή απόδοση και το υψηλό κόστος του σταθερού Internet στην Ελλάδα είναι ποικίλοι:
- Χαμηλή διείσδυση οπτικής ίνας (FTTH): Παρόλο που έχουν ξεκινήσει έργα αναβάθμισης, μόνο ένα μικρό ποσοστό (~20%) των ελληνικών νοικοκυριών έχει πρόσβαση σε ταχύτητες >100 Mbps μέσω οπτικής ίνας.
- Περιορισμένος ανταγωνισμός: Η ύπαρξη λίγων παρόχων μειώνει τις επιλογές και τις πιέσεις για καλύτερες τιμές και υπηρεσίες.
- Γεωγραφικές ιδιαιτερότητες: Το ανάγλυφο της χώρας και η ύπαρξη νησιών ανεβάζουν το κόστος υποδομών.
- Καθυστερήσεις σε δημόσιες επενδύσεις και γραφειοκρατικά εμπόδια σε έργα ψηφιακής αναβάθμισης βάλε επιπλέον μίζες, διαφθορά οι γνωστές απαραίτητες διαδικασίες του Ελληνικού κράτους.
4. Σύγκριση με επιλεγμένες ευρωπαϊκές χώρες
Παρακάτω παρουσιάζουμε έναν συγκριτικό πίνακα με χώρες της Ευρώπης:
Χώρα | Μέση Ταχύτητα (Mbps) | Κόστος ανά Mbps (USD) $ | Αξιολόγηση |
---|---|---|---|
Ελλάδα | 62 | 0.34 | Χαμηλή αξία |
Ρουμανία | 254 | 0.01 | Εξαιρετική αξία |
Πολωνία | 90 | 0.03 | Πολύ καλή |
Γαλλία | 150 | 0.06 | Καλή |
Ιταλία | 140 | 0.06 | Καλή |
Ισπανία | 180 | 0.06 | Πολύ καλή |
Ουγγαρία | 130 | 0.06 | Καλή |
Είναι εμφανές ότι η Ελλάδα υπολείπεται σημαντικά τόσο σε ταχύτητα όσο και σε κόστος. Αν κάποιος συγκρίνει τη σχέση «ευρώ ανά Mbps» θα δει ότι εμείς οι Έλληνες πληρώνουμε 5 έως 30 φορές ακριβότερα για το ίδιο επίπεδο υπηρεσίας.
5. Προοπτικές βελτίωσης
Υπάρχουν ωστόσο και ελπιδοφόρα μηνύματα. Τα τελευταία χρόνια:
- Προχωρούν έργα FTTH (Fiber to the Home) από παρόχους όπως COSMΟΤΕ, Vodafone, Wind και HCN.
- Το πρόγραμμα “Ultra-Fast Broadband” (UFBB) έχει στόχο να καλύψει αγροτικές και απομακρυσμένες περιοχές με ταχύτητες >100 Mbps.
- Η χρήση εργαλείων όπως το SFBB (Superfast Broadband Voucher) επιδοτεί τη μετάβαση των χρηστών σε γρηγορότερα δίκτυα.
Παρά τις πρωτοβουλίες οι βελτιώσεις είναι αργές και άνισες. Οι αστικές περιοχές έχουν προτεραιότητα, ενώ η περιφέρεια συνεχίζει να υστερεί.
6. Η θέση του χρήστη και τα δικαιώματά του
Σύμφωνα με την ΕΕΤΤ, εμείς οι καταναλωτές έχουμε το δικαίωμα:
- Να ενημερωνόμαστε με σαφήνεια για τις ταχύτητες που λαμβάνουμε.
- Να διακόπτουμε το συμβόλαιό μας χωρίς πέναλτι αν η παρεχόμενη ταχύτητα υπολείπεται σημαντικά της διαφημιζόμενης.
- Να χρησιμοποιούν online εργαλεία για τη μέτρηση της πραγματικής ταχύτητας (π.χ. Broadband Speed Test της ΕΕΤΤ).
Η πίεση των καταναλωτών προς τους παρόχους είναι αναγκαία για τη βελτίωση των υπηρεσιών.
Συμπέρασμα
Η Ελλάδα βρίσκεται σε δυσμενή θέση και σε αυτή τη λίστα όσον αφορά την ποιότητα και το κόστος του σταθερού Internet σε σύγκριση με την υπόλοιπη Ευρώπη. Παρά τις προσπάθειες αναβάθμισης των υποδομών οι ταχύτητες παραμένουν χαμηλές και οι τιμές δυσανάλογα πολύ υψηλές.
Αν και υπάρχουν πρωτοβουλίες που υπόσχονται καλύτερες προοπτικές (όπως η επέκταση της οπτικής ίνας, νέες εταιρείες Internet) η υλοποίησή τους χρειάζεται να είναι πιο άμεση και πιο δίκαια κατανεμημένη. Οι Έλληνες πολίτες δικαιούμαστε πρόσβαση σε σύγχρονο, γρήγορο και οικονομικά δίκαιο Internet, αντίστοιχο των ευρωπαϊκών προτύπων.
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός της χώρας δεν μπορεί να γίνει με ταχύτητα “χελώνας” και τιμές “λεωφορείου πρώτης θέσης”. Είναι ώρα για δράση, διαφάνεια και ανταγωνισμό – με στόχο να μην μείνει η Ελλάδα ουραγός στην ευρωπαϊκή ψηφιακή σκακιέρα του Internet.

Διάβασε επίσης : Πώς να αποκλείσω διαφημίσεις από το YouTube