ΑΡΧΙΚΗ Internet 8 τρόποι για να κρατήσουμε τα παιδιά μας ασφαλή στο διαδίκτυο

8 τρόποι για να κρατήσουμε τα παιδιά μας ασφαλή στο διαδίκτυο

6 second read
0
452
8 τρόποι για να κρατήσουμε τα παιδιά μας ασφαλή στο διαδίκτυο

Τα παιδιά ασφαλή στο διαδίκτυο.

Το διαδίκτυο βοηθά τα παιδιά να αναπτύξουν τη σκέψη τους και να βελτιώσουν την μάθησή τους όπως με κανένα άλλο εργαλείο στην ιστορία της ανθρωπότητας.

Σύμφωνα με έρευνα της UNICEF, τα παιδιά που χρησιμοποιούν το διαδίκτυο έχουν περισσότερες ευκαιρίες μάθησης και βαθύτερες δεξιότητες από τους συνομηλίκους τους που δεν έχουν πρόσβαση σε αυτό. Όπως συμβαίνει με κάθε εργαλείο, πρέπει να εκπαιδευτούν και να μάθουν να το χρησιμοποιούν με ασφάλεια για να το αξιοποιήσουν στο έπακρο προς όφελός τους.
Παρακάτω, θα βρείτε κάποιες συμβουλές ειδικών για τον τρόπο με τον οποίο μπορούμε να κρατήσουμε τα παιδιά μας ασφαλή στο διαδίκτυο, συμπεριλαμβανομένων βέλτιστων πρακτικών για τους προσωπικούς κωδικούς πρόσβασης καθώς και τις ασφαλείς πρακτικές προσωπικών δημοσιεύσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αλλά και τρόπους αποφυγής επιθέσεων μέσω phishing.

1.Εκπαιδεύστε τα να ορίζουν ισχυρούς κωδικούς πρόσβασης

Παρά τις ισχυρές προστασίες στην ασφάλεια, όπως ο έλεγχος ταυτότητας δύο παραγόντων και τα βιομετρικά μας στοιχεία, πολλοί ιστότοποι, εφαρμογές και υπηρεσίες στο διαδίκτυο εξακολουθούν να χρησιμοποιούν παλιές μεθόδους ασφάλειας και δέχονται μορφές κωδικών πρόσβασης 8 έως 15 απλών χαρακτήρων. Δυστυχώς πολλοί χρήστες του διαδικτύου επιλέγουν εύκολα και απλά συνθηματικά-passwords, κωδικούς όπως, 12345678 τη λέξη pa$$word ή iloveyou.



Αυτοί οι κωδικοί πρόσβασης είναι πολύ εύκολο να παραβιαστούν από κακόβουλους χρήστες του διαδικτύου.

Η ασφάλεια των παιδιών στο διαδίκτυο ξεκινά με την εκπαίδευση για την σημαντικότητα των κωδικών πρόσβασης στη σημερινή σύγχρονη εποχή. Ένας ισχυρός κωδικός πρόσβασης αποτελείται από τουλάχιστον 16 χαρακτήρες, από μια σειρά τυχαίων αριθμών, ειδικών χαρακτήρων όπως @#%&*, και από έναν συνδυασμό κεφαλαίων και πεζών γραμμάτων. Αυτός είναι ένας γενικός κανόνας που πρέπει όλοι να ακολουθούμε για τους κωδικούς πρόσβασης στο Internet.


Μα.. «Τέτοιου είδους κωδικούς πρόσβασης είναι πολύ δύσκολο να τους θυμάσαι», λέει κάθε παιδί (και ενήλικας). Κανένα πρόβλημα! Μπορείτε να χρησιμοποιήστε ένα πρόγραμμα αυτοματοποιημένου θησαυροφυλακίου κωδικών πρόσβασης όπως το LastPass, το 1Password ή το Dashlane. Αυτές οι εφαρμογές διαχείρισης κωδικών πρόσβασης θα βοηθήσουν τα παιδιά (και εμάς) να παραμείνουμε ασφαλής στο διαδίκτυο με ισχυρότερους κωδικούς πρόσβασης που δύσκολα μπορεί κάποιος να παραβιάσει.



Ενναλακτικά μπορούμε να αποθηκεύσουμε τους κωδικούς μας σε ένα ηλεκτρονικό έγγραφό (excel, word, ή κάποιο notes app) στο κινητό μας, πάντα ρυθμίζοντας να ανοίγει το έγγραφο και αυτό με κωδικό.
Τέλος, τονίστε στα παιδιά τη σημασία του να μην μοιραζόμαστε ποτέ κωδικούς πρόσβασης με φίλους μας. Περίπου το 34% των ενηλίκων μοιράζονται κωδικούς πρόσβασης με φίλους ή συναδέλφους, σύμφωνα με έρευνα του 2019 η οποία διεξήχθη σε περισσότερους από 1.500 χρήστες του διαδικτύου. Η έρευνα Pew έδειξε ότι το στατιστικό αυτό στοιχείο αντικατοπτρίζεται στα παιδιά, με τα παιδιά να μοιράζονται κωδικούς πρόσβασης ως ένδειξη φιλίας και εμπιστοσύνης μεταξύ τους.

2.Πείτε τους ότι οι αναρτήσεις μένουν για πάντα!

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης όπως το Facebook το Tic Toc το Instagram, το twitter και Youtube τα παιδιά ξέρουν και τα χειρίζονται πολύ καλύτερα από τους ενήλικες.

Αυτό ίσως που δεν αντιλαμβάνονται και θα πρέπει να το συζητήσουμε μαζί τους, είναι ότι οι αναρτήσεις και ότι άλλο “ανεβάζουμε” στα Social media μένουν εκεί για πάντα! Ακόμα και αν διαγράψουμε κάποια φωτογραφία ή κάποια ανάρτηση μας από το προφίλ μας αυτό αρχειοθετείται στο Wayback Machine και άγνωστοι ενδέχεται να μπορούν να το κατεβάσουν ή/και να κάνουν screenshot οτιδήποτε έχουμε δημοσιεύσει.

Πολύ άνθρωποι σε μία προσωπική στιγμή ευχαρίστησης μπορεί να δημοσιεύσουν μία φωτογραφία ή ένα σχόλιο σε κάποιο Social media και μετά από καιρό ή χρόνια να έχουν μετανιώσει για αυτή τους την ανάρτηση.

Πολλοί γονείς δημοσιεύουν φωτογραφίες με τα ανήλικα παιδιά τους χωρίς να λαμβάνουν υπόψη ότι οι παιδόφιλοι καιροφυλακτούν στα Social media για τέτοιες φωτογραφίες που θα της χρησιμοποιήσουν για δική τους χρήση.

Ένας σημαντικός λόγος να σκεφτόμαστε δύο φορές πριν δημοσιεύσουμε ή μοιραστούμε ένα σχόλιο ή μία ανάρτηση είναι ότι αυτές επηρεάζουν πλέον και την εργασίας μας, Εταιρείες “ελέγχουν” πλέον τα προφίλ υποψήφιων εργαζομένων αλλά και συνεργατών τους. Έρευνα δείχνει ότι το 35% των υπαλλήλων σε εταιρείες ελέγχουν τα προφίλ των υποψηφίων τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να διαμορφώσουν μέσα από αυτό μία πρώτη εικόνα του προφίλ του ανθρώπου.

Ακόμα και οι καθηγητές-κριτές υποτροφιών χρησιμοποιούν επίσης το Facebook, το Twitter, για να δουν το προφίλ συμπεριφοράς στα Social media από τους υποψήφιους εξεταζόμενους φοιτητές. Μάλιστα έρευνα δείχνει ακόμα και το 42% να λέει ότι αυτά που βρίσκουν έχουν αρνητικό αντίκτυπο στις πιθανότητες κάποιων φοιτητών.

3.Μαθαίνουμε στα παιδιά ότι δεν συνομιλούμε με αγνώστους στο διαδίκτυο, όπως στην πραγματική ζωή

Η διαδικτυακή ανώνυμη συνομιλία φαίνεται ασφαλής, αλλά δεν είναι. Τα παιδιά μπορεί να νομίζουν ότι γνώρισαν έναν νέο φίλο της ηλικίας τους στο Facebook ή ακόμα έκαναν έναν νέο συμπαίκτη και συνομιλούν στο αγαπημένο τους ηλεκτρονικό παιχνίδι. Αλλά ξέρουν πραγματικά με ποιον συνομιλούν; Για να μείνει το παιδί μας ασφαλές στο διαδίκτυο θα πρέπει να επικοινωνεί μόνο με άτομα που γνωρίζει πραγματικά.
Επίσης θα πρέπει να μάθουμε στα παιδιά μας να ενημερώνουν έναν ενήλικα αν κάποιος άγνωστος που γνώρισαν στο διαδίκτυο προσπαθήσει να τους πιάσει κουβέντα.

Το 30% των έφηβων κοριτσιών παραδέχονται ότι συναντούν από κοντά αγνώστους που γνωρίσαν στο διαδίκτυο. Ένας 17χρονος που μένει σε μια κοντινή πόλη μπορεί στην πραγματικότητα να είναι ένας ενήλικας που αναζητά το επόμενο θύμα του.

Πρέπει να μάθουμε στα παιδιά μας να αναζητούν στο Google πληροφορίες για τα άγνωστα άτομα (από το ψευδώνυμό) που συναντούν στο διαδίκτυο και να χρησιμοποιούν εργαλεία όπως το Social Searcher για να δούνε την παρουσία τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και αν είναι πραγματικά προφίλ ανθρώπων. Μπορούν επίσης να ελέγξουν αν μια φωτογραφία προφίλ έχει κλαπεί από άλλη ιστοσελίδα και χρησιμοποιηθεί σε ψεύτικο προφίλ. Χρησιμοποιώντας το TinEye κάνοντας αντίστροφη αναζήτηση εικόνας.

Image by Freepik

4.Διδάξτε στα παιδιά να “ελέγχουν” τις ειδήσεις που διαβάζουν στο Internet

«Είναι αλήθεια! Το διάβασα στο διαδίκτυο».

Τα παιδιά μπορούν να πέσουν και σε άλλες παγίδες στο διαδίκτυο εκτός από το να πέσουν θύματα κάποιας παραπλάνησης. Πολύ συχνά, χρήστες του διαδικτύου παρασύρονται από ψευδείς ειδήσεις τα γνωστά fake news ή λανθασμένα “γεγονότα” στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Μάθετε στα παιδιά εργαλεία ελέγχου των δημοσιευμένων ειδήσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπως το Google Fact Check και συζητήστε μαζί τους ότι πρέπει να ελέγχουμε την αξιοπιστία γεγονότων και ειδήσεων που διαβάζουμε στα Social media.

5.Μαθαίνουμε τα παιδιά για το phising

Κάθε μέρα εντοπίζονται 350.000 νέα είδη κακόβουλου λογισμικού. Μαθαίνουμε στα παιδιά να μην κάνουν κλικ σε συνδέσμους που εμπεριέχονται σε email με άγνωστο αποστολέα. Καθώς και σε παραπλανητικές διαφημίσεις που προβάλλονται στην οθόνη μας.
Το 30% όλων των ηλεκτρονικών μηνυμάτων phishing ανοίγονται και οι σημερινοί εγκληματίες του κυβερνοχώρου χρησιμοποιούν ιστότοπους, ακόμη και ψεύτικους αριθμούς εξυπηρέτησης πελατών, για να προσελκύσουν τα θύματα.

Η προστασία των παιδιών στο διαδίκτυο από το phishing ξεκινά με τη διδασκαλία τους να μην ανοίγουν ποτέ έναν σύνδεσμο και ποτέ να μην βάζουν τον αριθμό του κινητού τους σε αμφίβολες φόρμες επικοινωνίας.

6.Ορίστε κανόνες στην περιήγησης στο διαδίκτυο και στη χρήση οθόνης

Προετοιμάστε τα παιδιά σας για την περιήγηση στο διαδίκτυο θέτοντας σαφή όρια χρήσης εκ των προτέρων. Για παιδιά προσχολικής ηλικίας, καθίστε μαζί τους ενώ χρησιμοποιούν το διαδίκτυο, μην τα “παρατάτε” μπροστά σε μία οθόνη μόνα τους. Ορίστε από νωρίς όρια χρόνου οθόνης για εφαρμογές, ιστότοπους και παιχνίδια. Το iOS και η Microsoft Windows διαθέτουν ειδικές ρυθμίσεις ορίων χρόνου οθόνης. Για το Android, χρησιμοποιήστε μια εφαρμογή γονικού ελέγχου όπως το Google Family Link.



7.Οχί απομόνωση του παιδιού και φροντίστε πάντα να είναι ενημερωμένο το λογισμικό της συσκευής του

Τα παιδιά δεν πρέπει να απομονώνονται σε μία οθόνη υπολογιστή ή tablet ώρες μόνα τους.

Όταν βρίσκονται σε οθόνη υπολογιστή καλό θα είναι να μην είναι απομονωμένα μόνα τους στο χώρο. Τοποθετήστε τον υπολογιστή ή το tablet σε χώρους που βρίσκετε και κινείται όλοι η οικογένεια, π..χ στο σαλόνι, στην κουζίνα, και όχι στο δωμάτιο ή στο μπάνιο να νιώθει το παιδί μόνο και απομονωμένο. Η παρακολούθηση της χρήσης του διαδικτύου στα παιδιά δεν είναι κατασκοπεία από τους γονείς θα πρέπει να εκλαμβάνεται ως, επιμέλεια και προστασία.

Το λογισμικό σε μία ηλεκτρονική συσκευή (κινητό, tablet, laptop) μπορεί να φτάσει μέχρι ενός σημείου όταν πρόκειται για την ασφάλεια. Όταν αγοράζουμε μία ηλεκτρονική συσκευή για το παιδί μας προσέχουμε πάντα να διαθέτει ενημερωμένο και νόμιμο λογισμικό γιατί μόνο έτσι γίνονται αυτόματα οι ενημερώσεις ασφαλείας. Προσθέτουμε στην συσκευή τον λογαριασμό email του παιδιού αφού πρώτα έχουμε βάλει στις ρυθμίσεις την ηλικία του παιδιού που θα κάνει χρήση της συσκευής, ώστε το λογισμικό να εμφανίζει πάντα το κατάλληλο περιεχόμενο για το παιδί με βάση την ηλικία του.

8.Συζητείστε με τα παιδιά σας για τους κινδύνους στο διαδίκτυο

Συζητήστε με τα παιδιά σας για την ασφάλεια στο διαδίκτυο. Τι γνωρίζουν ήδη; Τι έχουν ακούσει; Τι έχουν δει;

Τα παιδιά γνωρίζουν ήδη πολλά πράγματα που αφορούν τις νέες τεχνολογίες και το διαδίκτυο και συζητήσεις μαζί τους θα βοηθήσουν και εμάς τους μεγάλους να κατανοήσουμε πράγματα που δεν γνωρίζαμε για το internet.
Η συζήτηση για τους κινδύνους από μικρή ηλικία και αρκετά συχνά, είναι ένας από τους πιο πετυχημένους τρόπους για να κρατήσουμε τα παιδιά μας ασφαλή στο διαδίκτυο.



ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ THINKTECH NEWS
Διαβάστε περισσότερα άρθρα webmedia
Διαβάστε περισσότερα άρθρα Internet

ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΑΡΘΡΟ

Ο πρώτος υπερυπολογιστής που προσομοιώνει τον ανθρώπινο εγκέφαλο

Ο DeepSouth θα είναι ο πρώτος υπερυπολογιστής στον κόσμο που σχεδιάστηκε για να προσομοιών…